ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

 Έξυπνα και επιτελικά το Υπουργείο Παιδείας, προχωρά στην υλοποίηση των αποφάσεων για ριζική αναδιάρθρωση  του δημόσιου σχολείου εφαρμόζοντας  πολιτικές συρρίκνωσης  και πλήρους αναθεώρησης της δομής του. Είναι δεσμεύσεις που υλοποιούνται για να επιβάλλουν την αποδόμηση και εναρμόνιση της εκπαίδευσης με τις  ποιο σκληρές νεοφιλελεύθερες καπιταλιστικές πολιτικές.
Με συγκεκριμένες οδηγίες η διοίκηση του Υπουργείου παιδείας ζητά από τους Συλλόγους των καθηγητών την υλοποίηση των Δημιουργικών Εργασιών στα ΓΕΛ, της Μαθητείας, το κόψιμο των Ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ, της Θεματικής Εβδομάδας στα Γυμνάσια και της Περιγραφικής Αξιολόγησης των μαθητών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση.
Πρόκειται για  αλλαγές που με επιτελικό τρόπο τμηματικά οδηγούν στην προώθηση ενός συνόλου μέτρων που θα αλλάξουν εντελώς το  τοπίο  στην εκπαίδευση.  Ο υπουργός  Γαβρόγλου συνεχίζοντας  την πολιτική Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλου και  Φίλη, δηλώνει ότι τον Μάρτη  θα είναι έτοιμες οι νομοθετικές ρυθμίσεις για το Λύκειο με βάση τα πορίσματα του Εθνικού διαλόγου.
Οι αλλαγές αυτές αφορούν την  Β΄ και Γ΄ τάξη Λυκείου, το Εθνικό Απολυτήριο ,τις  Πανελλαδικές, την Αξιολόγηση στελεχών στην εκπαίδευση, την  αυτοαξιολόγηση  και την  Αυτονομία της Σχολικής Μονάδας. Επίσης δρομολογεί   ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στις αναθέσεις μαθημάτων  και  αλλαγές στις υπηρεσιακές μεταβολές, με παρεμβάσεις στα ΠΔ 50 και  100/ 2016.
 !! Ας δούμε όμως  όλες τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας μέσα από τις δημιουργικές εργασίες όπως τις αποκαλεί!
Ο υπουργός Γαβρόγλου σε ρόλο απόλυτου εκφραστή της Κυβερνητικής πολιτικής και  με την δήθεν επιστημονική κάλυψη του κρατικοδίαιτου ΙΕΠ, προβάλλει δήθεν την καλλιέργεια της «δημιουργικής ικανότητας», ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ.       
Αυτό είναι το περιτύλιγμα για να κρύψουν πως οι λεγόμενες δημιουργικές εργασίες δεν είναι  δημιουργικές, καθόλου ερευνητικές, ούτε εργασίες.
 Όμως η  υποχρεωτικότητα δολοφονεί την ίδια την δημιουργικότητα, το ερευνητικό πνεύμα γιατί  αφορά τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τη βελτίωση της βαθμολογίας μέσα από αυτές . Η επιβολή της μιας και μόνο αντίληψης περί δημιουργίας δολοφονεί  το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων από κάποιο επιστημονικό ή καλλιτεχνικό άλλο αντικείμενο.

Είναι φανερό πως δημιουργία και ελεύθερη σκέψη βρίσκονται στον αντίποδα του ανταγωνισμού της αξιολόγησης  και της βαθμοθηρίας. Η δημιουργικότητα και το ερευνητικό πνεύμα συνθλίβονται από την απουσία εποπτικών μέσων, της έλλειψης βιβλιοθηκών και  εργαστηρίωνπολτοποιούνται  ανάμεσα στον ανταγωνισμό και την αποστήθιση και δέχονται  τη χαριστική βολή από τη θέσπιση της γνώσης ως δεξιότητας , με καθηγητές να τις μεταφέρουν ως γυρολόγοι ασθμαίνοντες να καλύψουν το ωράριό τους σε 3 έως 5 σχολεία .
Το  ίδιο το γνωστικό κομμάτι και το περιεχόμενο της δημιουργικής εργασίας υποβαθμίζεται  αφού υπηρετεί κατ΄εξοχή την  διαδικασία  του «παραδοτέου», αφού σύμφωνα με τους συντάκτες των οδηγιών, στόχος είναι να δοθεί «έμφαση περισσότερο στη διαδικασία εκπόνησης… και λιγότερο στην εξαντλητική διερεύνηση του θέματος που θα μελετηθεί ».

 Ένα ουσιαστικό ζήτημα που θα πρέπει να ανιχνεύσουμε στις προθέσεις για εισαγωγή των λεγόμενων δημιουργικών εργασιών είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας  προετοιμάζει την κατάργηση των πρότζεκτ, εξοικονομώντας 2 ώρες στην Α΄ και 1 ώρα στη Β΄ τάξη του Λυκείου. Έτσι θα δημιουργήσει νέα τεχνητά  πλεονάσματα καθηγητών για να καλύψει τα κενά της νέας σχολικής χρονιάς,  ενώ μεθοδικά, προετοιμάζεται το έδαφος για να περάσει στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και την καθημερινή πρακτική των σχολείων η αντιδραστική μεταρρύθμιση  με στόχο ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, στο πλαίσιο και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ.

 Οι βαθμοί θα  υπάρχουν στη ΄΄δημιουργική εργασία΄΄ και οι εξετάσεις με την Τράπεζα Θεμάτων που επίσης  περιγράφονται στο περιβόητο πόρισμα Λιάκου και που ο προηγούμενος υπουργός Φίλης έκανε δήθεν ότι απέρριπτε.
  Οι ΄΄δημιουργικές εργασίες ΄΄ θα αποτελούν μέρος της αξιολόγησης των μαθητών για να πάρουν  «Εθνικό Απολυτήριο» ή  πιστοποιητικό σπουδών αφού θα συμπεριλαμβάνονται και στον ατομικό φάκελο του μαθητή. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει θετική αξιολόγηση αλλά και αρνητική.

Αυτά οφείλουν να γνωρίζουν  οι εκπαιδευτικοί –μαθητές και γονείς  για το τι σχεδιάζεται και τι Θα εισπράξει η εκπαιδευτική κοινότητα με τις αναδιαρθρώσεις και μεταρρυθμίσεις που ένα και μόνο στόχο έχουν. Στόχος ,η παραπέρα την μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση και την διαμόρφωση ενός επιλεκτικού εκπαιδευτικού συστήματος για λίγους και εκλεκτούς, θα είναι  ο μηχανισμός  αναπαραγωγής της συνέχειας  των νεοφιλελεύθερων μνημονιακών πολιτικών  που θα συντηρεί το σαθρό πολιτικό σύστημα της διαπλοκής .  

                                                                                                                                                                                                                                                                           Κώστας  Κούστας